Procedure

De Klachtencommissie stelt naar aanleiding van uw klacht een onderzoek in. Indien de Klachtencommissie uw klacht gaat behandelen, wordt de beklaagde om een verweerschrift gevraagd. Ook ontvangen u en beklaagde een uitnodiging voor een (afzonderlijke) hoorzitting.

Nadat uw klacht is behandeld doet de Klachtencommissie uitspraak. De uitspraak van de Klachtencommissie is een schriftelijk onderzoekrapport, gericht aan het bevoegd gezag van het betreffende bedrijf uit Zorg van de Zaak Netwerk.

Hieronder wordt de procedure stapsgewijs uitgelegd.

Stap 1

U dient uw klacht in bij de Klachtencommissie via deze website.


Stap 2

Nadat u de klacht via deze website heeft ingediend, ontvangt u direct via een e-mailbericht een bevestiging van het indienen van uw klacht.

Ook ontvangt u een inlogcode en wachtwoord om uw klacht online te volgen.


Stap 3

Als de Klachtencommissie uw klacht in behandeling neemt vraagt zij de beklaagde om een schriftelijke reactie (verweerschrift) op uw klacht.


Stap 4

De Klachtencommissie nodigen u en beklaagde uit voor een hoorzitting. De Klachtencommissie hoort ter zitting u en de beklaagde afzonderlijk van elkaar. Indien de Klachtencommissie dat wenselijk acht, kan zij besluiten partijen gezamenlijk te horen.


Stap 5

Zodra de reactie van de beklaagde op uw klacht (verweerschrift) door de Klachtencommissie is ontvangen, wordt u daarover geïnformeerd.


Stap 6

De hoorzitting vindt plaats.

Tijdens de zitting wordt uw klacht door de Klachtencommissie mondeling behandeld. U kunt uw klacht mondeling toelichten en reageren op het verweerschrift van beklaagde. Ook de beklaagde kan haar standpunt (in een afzonderlijke hoorzitting) mondeling toelichten. Verder kan de Klachtencommissie ook getuigen horen.

De zitting is niet openbaar; de Klachtencommissie bepaalt wie er ter zitting aanwezig mag zijn. U kunt zich door een jurist en/of vertrouwenspersoon laten bijstaan.

Aan het eind van de zitting geeft de Klachtencommissie aan of zij voldoende informatie heeft om over uw klacht een oordeel te geven.

Soms komen partijen alsnog tot een onderlinge oplossing.


Stap 7

U en beklaagde krijgen gelegenheid om, nadat de gespreksverslagen van de gehoorde personen gereed zijn, binnen 3 weken deze gespreksverslagen en de aan de Klachtencommissie overlegde stukken in bijzijn van de secretaris Klachtencommissie en de Klachtencommissie in te zien. U en de beklaagde krijgen na afloop van deze inzagesessie de gelegenheid om binnen 5 werkdagen een schriftelijke reactie op diens bevindingen tijdens deze inzagesessie aan de Klachtencommissie te geven door deze aan de Secretaris Klachtencommissie te sturen.


Stap 8

De Klachtencommissie verstrekt, na afronding van stap 7, binnen vier weken een schriftelijk onderzoekrapport aan het bevoegd gezag.

De Klachtencommissie kan de termijn van vier weken verlengen. Indien dit het geval is worden partijen hierover geïnformeerd.

De Klachtencommissie biedt u en de beklaagde de mogelijkheid om het onderzoeksrapport in bijzijn van de Secretaris Klachtencommissie in te zien. Er geldt geen recht tot afgifte van het onderzoeksrapport.


Stap 9

Het Bevoegd gezag neemt binnen 4 weken na ontvangst van het onderzoeksrapport van de Klachtencommissie een schriftelijk besluit of zij het eventuele advies van de Klachtencommissie (gedeeltelijk) overneemt en indien dit het geval is, of dit aanleiding geeft tot het nemen van de eventueel door de Klachtencommissie voorgestelde maatregelen. De termijn van 4 weken kan schriftelijk en gemotiveerd eenmaal verlengd worden met 4 weken.