Veelgestelde Vragen
Hier vindt u antwoord op de meest gestelde vragen rondom het indienen en de behandeling van klachten. Zoek hier het antwoord op uw vraag voordat u contact met ons opneemt.
- Hoe kan ik een klacht indienen bij de Klachtencommissie?
U kunt uw klacht indienen via deze website. Uw klacht kan door de Klachtencommissie pas in behandeling worden genomen, als uw klacht aan een aantal voorwaarden voldoet. Aan de hand van een aantal vragen kunt u zelf beoordelen of de Klachtencommissie uw klacht kan behandelen.
Lees voor het indienen van uw klacht eerst de informatie over de commissie en de procedure.
- Binnen welke termijn moet ik mijn klacht indienen?
U moet uw klacht indienen binnen één maand nadat u de interne klachtenprocedure van de verzekeraar doorlopen heeft.
De interne klachtenprocedure kan per verzekeraar verschillen. De laatste stap van de interne klachtenprocedure houdt meestal in dat uw klacht door de klachtenbehandelaar en/of directie van de verzekeraar beoordeeld wordt. Daarna heeft u dus één maand de tijd om uw klacht bij de Klachtencommissie in te dienen.
- Hoe lang duurt het voordat de Klachtencommissie uitspraak doet over mijn klacht?
Nadat de Klachtencommissie uw klacht heeft ontvangen, besluit zij binnen drie weken of een mondelinge of schriftelijke behandeling van uw klacht zal plaatsvinden. Als een hoorzitting wordt gepland, ontvangt u daarvoor een uitnodiging. De hoorzitting wordt meestal zo’n zes weken nadat u uw klacht heeft ingediend, ingepland. Na de hoorzitting ontvangt u in de regel binnen vier weken bericht over het besluit van de Klachtencommissie.
- Wanneer vindt er een hoorzitting plaats?
Indien de Klachtencommissie een hoorzitting noodzakelijk acht, worden u en de betreffende verzekeraar uitgenodigd voor een hoorzitting. Tijdens deze hoorzitting kunt u uw klacht mondeling toelichten en reageren op het verweerschrift van de tegenpartij.
- Hoe verloopt een hoorzitting?
Tijdens de zitting wordt uw klacht door de Klachtencommissie mondeling behandeld. U kunt uw klacht mondeling toelichten en reageren op het verweerschrift van de verzekeraar. Ook de verzekeraar kan haar standpunt mondeling toelichten.
De zitting is niet openbaar; de Klachtencommissie bepaalt wie er ter zitting aanwezig mag zijn. U kunt zich door een gemachtigde laten bijstaan. U dient de naam van uw gemachtigde voordat de zitting plaatsvindt aan de Klachtencommissie door te geven.
Aan het eind van de zitting geeft de Klachtencommissie aan of zij voldoende informatie heeft om over uw klacht een oordeel te geven. De Klachtencommissie kan ook besluiten de klacht aan te houden, omdat zij meer informatie nodig heeft of omdat nader overleg tussen partijen gewenst is.
Soms komen partijen ter zitting alsnog tot een oplossing.
- Ik heb een klacht over een verzekeraar die geen MKB Verzuim-Ontzorgverzekering aanbiedt. Kan ik deze klacht bij de Klachtencommissie indienen?
De Klachtencommissie behandelt alleen klachten over verzekeraars die een MKB Verzuim-Verzorgverzekering aanbieden of hebben aangeboden.